مينيس

مقاله و دانلود

سفيده تخم مرغ چه خاصيتي دارد؟

http://bayanbox.ir/view/1617344264994939631/1763235.jpg

تخم‌مرغ از وعده‌هاي غذايي پرمصرف و پرطرفدار به ويژه به عنوان صبحانه است و در صورتي ‌كه تخم مرغ جايگزين ساير غذاهاي پركلسترول نظير گوشت شود، خوردن بيش از يك عدد تخم مرغ كامل در روز نيز يك رژيم غذايي سالم محسوب مي‌شود.


اگرچه سفيده تخم مرغ محتوي ميزان بالايي پروتئين است اما زرده آن را نيز نبايد ناديده بگيريد. يك تخم مرغ بزرگ ۳.۶ گرم پروتئين در سفيده و ۲.۷ گرم پروتئين در زرده خود دارد. اين بدين معناست كه ۶۰ درصد پروتئين موجود در تخم مرغ در سفيده آن و ۴۰ درصد ديگر در زرده آن است. با هلوكوك همراه باشيد.

 

فوايد سفيده تخم مرغ

سفيده تخم مرغ است محتواي بسيار بالايي از پروتئيني به نام آلبومين دارد كه يك منبع عالي از انرژي است. اين تنها پروتئيني است كه فورا توسط بدن جذب شده، افزايش فوري انرژي را فراهم مي كند. پروتئين موجود در سفيده تخم مرغ در ساخت عضلات همچنين تقويت آنها كمك كند. پروتئين به طور طبيعي داراي اسيدهاي آمينه است كه براي ساخت عضلات بسيار ايده آل است.

بدنسازاني كه از سفيده تخم مرغ در رژيم غذايي خود بهره نمي‌ گيرند در واقع موقعيت بسيار ممتازي را از دست مي ‌دهند، زيرا سفيده تخم مرغ به رغم غني بودن از خالص‌ ترين نوع پروتئين، داراي ميزان ناچيزي از كربوهيدرات ‌ها، چربي و كلسترول است.

پروتئين سفيده تخم مرغ به راحتي جذب ماهيچه‌ ها مي ‌شود و هر سفيده بدون زرده در حدود ۶/۳ گرم پروتئين خالص دارد كه حاوي تمامي ۸ اسيد آمينه اساسي مورد نياز بدن شامل والين، لوسين، ايزولوسين، ليزين، متيونين، فنيل آلانين، ترئونين و تريپتوفان است و ويتامين‌ هاي A, E, K, B۱۲, ريبوفلاوين و اسيد فوليك نيز به وفور در سفيده تخم مرغ يافت مي ‌شود كه در ساخت ماهيچه‌ ها نقشي اساسي بر عهده دارند.

خواص بيوشيميايي سفيده

سفيده مايع آلبوميني زلال و غليظي است كه تمام فضاهاي واقع در فاصله بين غشاهاي پوسته و زرده را پُر مي كند. سفيده يا آلبومين تخم مرغ تقريبا ۶۰ درصد وزن كل تخم مرغ را در بر دارد كه ۷۸ درصد اين ماده از آب و بقيه آن از مواد آلبومينوئيدي تشكيل شده است كه مهم ترين آن اوآلبومين است.

بلافاصله بعد از اين كه تخم توسط پرنده رها گردد آلبومين داراي ساختمان ژله مانند مي گردد. اما اين ژله به تدريج به مايع تبديل مي شود .

PH سفيده تخم مرغ تازه حدود ۴/۷ است و در طي حدود ۳ روز به ۹ افزايش مي يابد و سپس به مقدار ناچيزي تغيير مي كند و چنين افزايشي نتايج مُضري را به دنبال دارد.

نكته مهم اينكه، در مصرف هيچ ماده ي غذايي، هر چند مفيد، نبايد زياده روي كرد. مصرف ۲ تا ۳ عدد سفيده ي تخم مرغ در روز براي ورزشكاران كافي است؛ البته ميزان مصرف بستگي به شرايط هر فرد دارد. دقت داشته باشيد كه مصرف پروتئين اضافه بر نياز بدن موجب افزايش بار كليوي، آسيب هاي كبدي، پوكي استخوان، كاهش قدرت باروري در زنان، سنگ كليه و … خواهد شد.

هيچ گاه سفيده تخم مرغ را به صورت خام مصرف نكنيد زيرا مصرف سفيده ي تخم مرغ به صورت خام باعث ورود پروتئيني به نام آويدين در بدن مي ‌شود كه وجود اين پروتئين مانع جذب بيوتين (ويتامين H) خواهد شد و در نتيجه باعث بروز عوارضي از جمله مشكلات پوستي و چشمي مي ‌شود.

 

منبع هلوكوك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۲۲:۲۵ توسط:ساو موضوع: